۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

چگونه اینترنت را با گوگل در دستان خود مچاله کنیم!

اگر از علاقه مندان اینترنت باشید محال است که با نام گوگل آشنا نباشید و یا اینکه حتی از آن استفاده نکرده باشید. شرکتی که قرار است ما در اینجا، تنها بخش موتور جستجویش را بررسی نماییم.

تا بحال چگونه جستجو های خود را انجام میدادید؟ آیا هنوزم مانند اولین بار که جستجو کرده اید؟ یا اینکه پیشرفتی نیز داشته اید؟ در این سری آموزش ها سعی داریم شما را بهتر با موتور جستجوی گوگل ( که ما در اینجا گوگل خطاب می کنیم ) آشنا نماییم. اولین سری آموزش ها که هم اکنون در حال مشاهده آن هستید، در مورد بخش های اصلی آن است که باید حتما بدانید. در ادامه، گوگل را به سرور ها و زمینه های مختلف هک نیز ربط میدهیم و ملاحظه خواهید کرد که با گوگل چه کارهایی می توان کرد که شاید تا بحال نشنیده اید!

بهتر است زودتر به بحث برسیم.. همه‌ی گوگل به یک مکان تایپ و یک دکمه جستجو ختم می شود. اما آن چیزی که که در این مکان تایپ، نوشته می شود بسیار مهم است. هوش مصنوعی ای که در گوگل استفاده شده، در حالت ابتدایی به صورت کلمه به کلمه است، اما اگر قصد جستجوی جمله ای را داشته باشید آن هم با شرایط خاص، باید با نحوه درست جستجو آشنا باشید. اولین قدم، آشنا شدن با اپراتورهای پس زمینه ای گوگل است که برنامه نویسان گوگل آنها را برنامه نویسی کرده اند! این اپراتورها به 16 قسمت، تقسیم می شوند که ما در اولین سری، به بررسی 8 قسمت اولیه می پردازیم و 8 قسمت بعدی را در آموزش بعدی مورد بررسی قرار میدهیم. چیزی که مهم است، این است که شما با این کدها، معنی و مفهومی را به مکان جستجو اضافه می نمایید که در نتیجه جستجو بسیار اهمیت دارد.

1- site : با این کد شما می توانید جستجو را محدود به یک سایت نمایید. توجه کنید فقط به یک سایت. اما چطور: برای اینکار در محل تایپ، به سبک زیر تایپ می نمایید:



site:domain.com keyword

نکات کلیدی:

باید کلیه حروف site کوچک باشد.
www نباید در ابتدای آدرس قرار گیرد.
کلیه ساب دامین ها نیز شامل جستجو می شوند.
——————–

2- intitle : با این کد نیز شما جستجو را محدود به title یا نامی که هر صفحه به خود میگیرد، می کنید.

intitle:IT itvillage

در این نمونه شما IT را در title و itvillage را در متن هر صفحه جستجو می نمایید. دقت کنید که در اینجا نیز، فاصله ( space ) باعث جدا شدن آن دو کلمه شده و همین کار IT را در title و itvillage را در متن جستجو می کند.

——————–

3- inalltitle : این کد دقیقا برابر کد بالایی است، با تفاوت که وجود فاصله باعث نمی شود که کلمات برای جستجو جدا شوند. در حقیقت با این کد فقط می توانید در title ها جستجو کنید.

——————–

4- inurl : با استفاده از این کد شما گوگل را مجبور به جستجو در آدرس هایی می نمایید، که در آنها کلمه ای که مورد نظر دارید وجود دارد. مثال را ببینید:


inurl:IT itvillage

این سبک باعث می شود تا کلیه ی آدرس هایی که در آن IT وجود دارد به عنوان خروجی قرار گیرند، و itvillage نیر در داخل همان سایتها مورد جستجو قرار می گیرند. در حقیقا شما itvillage را در بین سایتهایی که در آدرس آنها IT وجود دارد جستجو می کنید.

——————–

5- inallurl : این کد نیز همانند کد قبلی برای بررسی آدرس ها استفاده می شود. با این تفاوت که در متن جستجو نمی کند و کلیه کلمات، در آدرس مورد جستجو قرار می گیرند. ( عملکردی شبیه inalltilte )

——————–

6- filetype, ext : بوسیله این کد، جستجوی شما محدود به فایلهایی می شوند که پسوند شما را دارند. مثال، خود کاملا موضوع را می رساند:


filetype:pdf IT

این کد، تمام فایلهایی که پسوند pdf را دارند و در آنها IT بکار رفته است را برای شما پیدا می نماید. فکر نمی کنم که دیگر لازم به توضیح وجود space یا فاصله باشد.

——————–

7- numrange : با این کد شما سایتهایی را پیدا می کنید که در آنها اعدادی که مشخص کرده اید به کلمه مورد نظرتان نسبت دارند. بگذارید با مثال پیش رویم:

numrange:1-5 firefox

با این کد شما هر سایتی را که در آنها firefox وجود دارد و در آنها عددی بین 1 الی 5 به firefox نسبت داده شده پیدا می کنید. به عنوان مثال firefox 3.5 که در اصل به نسخه 3.5 از firefox اشاره می کند.

——————–

8- link : با این کد نیز شما کلیه سایتهایی را که به آدرس مورد نظر لینک داده اند، مشاهده می نمایید. البته این کد تنها سایتهایی را که از لینک دادن درست استفاده نموده اند، نشان میدهد. یعنی سایتهایی که از قوانین درست برنامه نویسی HTML استفاده کرده اند.

link:www.google.com

با استفاده از این کد، هر سایتی که به آدرس گوگل، لینک داده است را به عنوان خروجی در نظر می گیرد. ( البته با همان شرایط ذکر شده فوق )

این طور که به نظر میرسد بخش اولیه تمام شد. در سری بعد به بررسی 8 مورد دیگر می پردازیم و در ادامه نیز به طور تخصصی این موضوع را ادامه می دهیم.

موفق باشید.
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes